Lt EN
Telefonas kontaktams: +370 5 2130252
LIETUVOS ŠVIETIMO IR MOKSLO PROFESINĖ SĄJUNGA
www.lsmpsf.lt

 

 

Ką nutyli Švietimo ir mokslo ministerija? (22)

2016 Vasario 26d.

Pastarosiomis savaitėmis visa šalies žiniasklaida mirga nuo informacijos apie švietimo problemas ir galimus jų sprendimo būdus. Nors informacijos srautas platus kaip mūsų upių tėvas Nemunas, bet ją galime suskirstyti į dvi grupes. Vienuose straipsniuose bei interviu aptarinėjami dabar streiką paskelbusių švietimo profesinių sąjungų iškelti reikalavimai ir visos streiko peripetijos. Kituose, švietimo ekspertai bei politikai samprotauja kaip reikėtų spręsti švietimo sistemos problemas, kurios kaupėsi jau ne vienerius metus.

Tačiau šioje kakofonijoje trūksta pačios aktualiausios informacijos – apie artimiausius Švietimo ir mokslo ministerijos planus. Apie juos dabar nėra kam kalbėti, nes Lietuvos švietimo vairininkė ministrė Audronė Pitrėnienė, prisidengdama tikra ar tariama liga, kuriam laikui apdairiai  pasitraukė į šešėlį. Bet nepaisant to, jos vadovaujamoje Švietimo ir mokslo ministerijoje aktyviai kuriami naujų reformų planai, kuriuos artimiausiu metu ant savo kailio pajus visi mokytojai.

Nuo ateinančių metų sausio 1 d. bus kardinaliai pakeista pedagogų darbo apmokėjimo sistema. Ir tai nėra etatinis darbo apmokėjimas, kurį kaip didžiausią panacėją siūlo kai kurie politikai! Kruopščiai valdžios stalčiuose slepiama naujoji visų biudžetinių įstaigų darbuotojų – pedagogų, medikų, kultūros bei socialinių darbuotojų – darbo apmokėjimo tvarka daugeliui pedagogų sukels dar didesnį galvos skausmą, nei daug kritikos sulaukusi dabartinė.

Jei šiandien pedagogų darbo užmokesčio dydžiu galima manipuliuoti kaitaliojant tarnybinių atlyginimų koeficientų „žirklėmis“, tai nuo 2017 m. tai bus galima daryti ir nustatinėjant taip vadinamą „kintamąją darbo užmokesčio dalį“. Tai darys įstaigos vadovas, kiekvienais metais atsižvelgdamas į mokytojo darbo rezultatus.

Kartu su darbo apmokėjimo pokyčiais pedagogų neišvengiamai laukia ir jų atestacijos pertvarka. Ne vienerius metus tyliai keiksnojusi dabartinę atestacijos sistemą, ministerija pasiryžo veikti. Kasmetis mokytojo pokalbis su įstaigos vadovu apie savo veiklos rezultatus, kurį neišvengiamai lydės ir kalno popierių pildymas, visuotinis bei reguliarus peratestavimas – tai tik dalis „naujovių“, kurių buvo atsisakyta prieš dešimtmetį.

Daugelio viltingai laukta naujoji mokyklų finansavimo tvarka – „klasės krepšelis“ – neišspręs dar vienos didelį galvos skausmą sukeliančios problemos – didelio vaikų skaičiaus miestų bei rajonų centrų mokyklose. O palikus šią problemą, reikalavimai mokytojams individualizuoti bei diferencijuoti ugdymo procesą tampa dar vienu sunkiu akmeniu, tempiančiu mokytojus į nevilties liūną.

Tai tik nedidelė dalis naujovių, kurių Švietimo ir mokslo ministerija griebiasi karštligiškai bandydama gelbėti vis prastėjančią moksleivių ugdymo kokybę. Niekas nebando ginčytis, jog radikalūs pokyčiai būtini, tačiau akivaizdu, jog ir toliau kartojamos dvi esminės klaidos. Visų pirma, iš mokytojų reikalaujant kokybiškesnio darbo, praktiškai nesprendžiami jų darbo sąlygų gerinimo bei atlyginimo didinimo klausimai. O visuotinai žinoma, kad reikalavimų darbuotojų darbo kokybei didinimą privalo lydėti jų darbo sąlygų gerinimas, kas pakels motyvaciją geriau dirbti. O antra klaida – planuojant ugdymo proceso tobulinimo priemones, dalyvauja vien ministerijos, jai pavaldžių institucijų bei savivaldybių švietimo skyrių klerkai, mokyklų vadovai bei jų pavaduotojai. O mokytojų nuomonė niekam neįdomi.

Požiūris, kad mokytojas privalo tik paklusti ir uoliai vykdyti savo pareigas toliau išlieka kaip vienas iš „demokratinės“ lietuviškos sistemos principų. Kad nebūčiau apkaltintas netiesos sakymu, pateiksiu šviežiausią pavyzdį. Vasario 26 d. Švietimo ir mokslo ministerijoje organizuojamas posėdis dėl mokyklų, įgyvendinančių bendrojo ugdymo programas, veiklos tobulinimo ir tarp į jį pakviestų 63 dalyvių, nėra nė vieno mokytojo!

Ir kol tokia tvarka, kai į mokytoją žiūrima kaip į uolų nurodymų „iš viršaus“ vykdytoją, egzistuos, tol vienintelis būdas jiems savo valią išreikšti bus protesto akcijos – mitingai ir streikai. Tik taip mokytojai privers Lietuvos valdžią suprasti, kad būtina nuolat klausyti mokytojo, svarbiausio ugdymo proceso dalyvio, nuomonės.

LŠPS pirmininkas Audrius Jurgelevičius
Pasidalinti:
Rašyti komentarą:
Vardas: *
El.paštas: *
Patvirtinimo kodas: *
Komentarai:
2016-03-01 20:07:02 | BPN-ui

Daroma, daroma ir dar daugiau. Prašome užeiti Jasiskio 9-413 jei tikrai rupi :)

2016-02-29 14:54:42 | Jelena

Ačiū Audriui už puikų straipsnį ir už visas pastangas, visa mokykla streikuoja antrą savaitę!

2016-02-29 12:11:54 | BPN

Kalbama apie tai, ko niekas nėra matęs. Jeigu tai yra taip, kaip rašoma ir apie tai kažkas OFICIALIAI žinoma, kodėl nieko nedaroma? Ar vasario 26 d. per vakaro žinias profesinių sąjungų vadovai buvo parodyti su pasisakymais apie? Ar buvo viešinami jų išsakyti nuogąstavimai? Ne? Kodėl?! O ar tarkime profesinės sąjungos yra parengusios alternatyvas - atestacijos, mokytojų darbo apmokėjimo ir kt. tvarkoms? Ar su tomis tvarkomis supažindintos švietimo bendruomenės? Juk turi vykti nuolatinis darbas, o ne kokio nors ekonomisto kokiais nors paskaičiavimais mostelėjus visus kviest streikuot.

2016-02-28 16:24:05 | Gėda

Daiva, mums tikrai gėda. Gėda, kad mokytojai ir kiti inteligentai Lietuvoje uždirba tiek, kiek nekvalifikuotas darbuotojas Afrikoje.

2016-02-28 09:59:01 | loreta

svarbiausia , kad butu suteikiama daugiau etatu mokytoju padejejams, o tai ir sveikiems vaikams sunku kai klaseje sedi vienas su spec.poreikiais mokinys, ir tam vienam mokiniui nera naudos sedet be padejejo.

2016-02-28 09:54:34 | Daiva

o sakyt visiems kitiems žmonems, kurie nėra mokytojai, turbūt manai iš dangaus krinta? kaip negėda Jums streikuot, dirbat puse dienos, atostogos ant atostogu, atlyginimas tikrai nėra pats žemiausias, ir vistiek jums blogai. yra žmonių su aukštesniais išsilavinimais uždirbančių mažiau, jeigu nepatinka nedirbkit, užleiskit vietą jauniems specialistams, su malonumu jus pakeisim ir dirbsim už tokį atlygi kox jis yra.

2016-02-27 21:59:27 | Jo

Žiauru bet tiesa

2016-02-27 20:27:36 | Rasai

Ar valdžiai tai rupi? Savo giminaičiams jie visad pasamdys mokytojus, o kitiems užteks šuliniu :(

2016-02-27 18:37:16 | rasa

Nu nu, reformatoriai. Juos visus bent metams uždaryti į mokyklas ir darželius. Ir mokėti mūsišą algą. Gal tada kas pasikeistų?.. Lietuvos ikimokyklinio ugdymo įstaigose gal 80 proc. pedagogų jau ant pensijinio amžiaus ribos. Tuoj tuoj nebus kam dirbti. Jauni pedagogai neina ir jų ruošiama mažai. Už tokius grąšius būti atsakingam už Viską niekas nenori. Mūsų atlyginimai net su mokytojais nesulyginami... Ir tėvai nenori senų auklėtojų...Tai kur dėtis žmogui, jeigu pensijon dar neleidžia.

2016-02-27 15:49:53 | Jurgiui

O kur mokėsi tavo "ofigenni" darbuotojai, kurie neva "duoda devyniems daug norintiems valgyti", taip pat ir mokytojui ir pensininkui. Ar mokytojas nedirbo, kad išugdyti darbuotoją, o pensininkas ne tas darbininko tėvas, kurie sunkiai dirbo, kad sau pamainą išauginti? Turbūt nustebsi, bet prastėjant švietimui, prastėja ir darbuotojo kompetencijos ir uždirbs jis greit tik tam, kad save išmaitinti...O tada teks uždaryti "shopą" ir visiems iš čia varyti. O tiems, kurie verkia, kad valstybė neturi visiems pinigų atsakysiu paprastai - o kodel Estija jų turi?

2016-02-27 14:09:31 | ona

Būtų daugiau streikuojančių, bet Mokyklose, kuriose nėra profsąjungos net streikuoti draudžia- grasina atleidimu iš darbo.Demokratija pas mus iškreipta,o reikalavimai mokytojams-NENORMALŪS ir per dideli... Ar kada tai pasikeis...? Ne ,tikrai ne...

2016-02-27 13:09:05 | alma

Geriau tuos pokycius skiria mokytoju padedeju etatu skyrimui, katastrofiskai dideja neigaliu, spec. poreikius turinciu ir zemo intelekto vaiku skaicius, jiems butina pagalba mokykloje. tada ir stipriesiems bus didesnis demesys skiriamas, ir silpniesiems. tada ir kokybe pageres ugdymo. Tuo, kad padauges popieriu ir "popieriniu" darbu, mokymosi rezultatu nepakelsi.

2016-02-27 12:36:33 | Jurgis

Vienas dirbantis duoda devyniems daug norintiems valgytojams - seimūnui,teisėjui, policininkui, mokytojui, gydytojui, vairuotojui, gaisrininkui.. pensininkui O šiems vis mažai...

2016-02-27 12:32:46 | Kaimietis

Nesilyginkime su kitų šalių algomis. Kitų šalių ir biuždetas yra kitas. Kas būs jeigu valytojai, sargai, socialiniai darbuotojai irgi išeis į mitingą prašyti tokios algos,kaip kitose šalyse ?

2016-02-27 08:50:41 | Vydas

Rodos judam prie autolitarinio valdymo struktūros mokyklose, o ŠMM tai dar ir įteisins. Valio bananų respublkai!!!

2016-02-27 07:41:26 | Salomėja

O kas dabar tampa mokyklų vadovais? Ar tikrai skaidrus yra kompetencijų vertinimas NMVA? Ar tiesą rašo E.Bakonis paskutiniame „Švietimo naujienų“ numeryje? Jeigu su ministerijos palaiminimu ateina vadovas, tai jis ir lieka „skolingas“ už pagalbą....

2016-02-26 17:27:11 | Nijolė

Kada į mokyklas ateis mokytojai padėjėjai, kurie turi dirbti šalia mokinio, kuriam pritaikyta ar individuali programa. Dabar tie mokiniai palikti su 1 mokytoju ir 25-30 klasės draugais. Tai ne integracija, o tokių mokinių degradacija. Mokytojas fiziškai negali padėti tokiems mokiniams. Ačiū Audriui už straipsnį ir kovą už mūsų teises.

2016-02-26 16:33:37 | Leta

Kada bus sprendžiamas klausimas dėl mokyklų vadovų rotacijos. Dabar direktoriai yra Karaliai savo mokyklose,jaučiasi visagaliais ir nepakeičiamais. Rotacija tikrai prisidėtų prie mokyklų tobulėjimo,nes jaustųsi konkurencija.

2016-02-26 14:16:25 | Alina

100 balų straipsnio autoriui! Kaip šį straipsnį pakelti iki visų klerkų?

2016-02-26 14:06:02 | nuomonė iš šalies

Bet kokios pertvarkos neturi bloginti darbuotojo padėties. Kintamoji darbo užmokesčio dalis galima tik ten, kur "produkto" rezultatas tiesiogiai ir vienareikšmiai priklauso nuo darbuotojo. Pvz kiek detalių pagamino virš normos. Jei dažnai gamino virš normos, tai ir atlyginimas turės būti virš normos. Tam yra paskatinimai premijomis ir pan. Bet mokytojo kaip dažnai ir kito biudžetinio sektoriaus darbuotojo darbo produktyvumą labai sunku pamatuoti, nes jis tik labai nedidele dalimi priklauso tiesiogiai nuo mokytojo pastangų. dažniau lemia MOKINIO pastangos. Ir jei ta kintamoji dalis priklausys nuo direktoriaus malonės, mokytojas niekada nesijaus išdidus ir save gerbiantis, o galės tik būti nuolankus ir įsiteikęs, kas žlugdo ir moraliai žemina. Užuojauta mokytojams ir visiems kitiems grįšiantiems į baudžiavos laikus, kur galioja pono ir tarno santykiai.

2016-02-26 14:05:28 | Audrius

Deja, manau, kad ji bjs priimta. Mokytojai nesugebės pasakyti savo garsaus "ne"....

2016-02-26 12:50:48 | Mokytojo nuomonė

Ta nauja apmokėjimo tvarka jokiu būdu neturi būti priimta, nes tada daug kas priklausys nuo subjektyvios įstaigos vadovo nuomonės.

«Atgal
Naujienų prenumerata
Įveskite savo el. pašto adresą:
Lietuvos švietimo ir mokslo
profesinė sąjunga

Adresas: J. Jasinskio 9 – 413
LT - 01112 Vilnius, Lietuva
Tel./Faksas: + 370 5 2130252
El. paštas: info@svietimoprofsajunga.lt

Sprendimas:Infoluitai
© 2012 LŠMPSF. Visos teisės saugomos. Privatumo politika.